I. Umowy prawa autorskiego – zagadnienia obrotu krajowego
1. Podstawowe zagadnienia
1) rodzaje umów prawa autorskiego
2) licencja a przeniesienie – różnice:
a) forma
b) możliwość wypowiedzenia
c) okres – domniemanie 5 lat
d) terytorium – domniemanie
e) domniemanie zawarcia licencji
f) możliwość niewyłączności przy licencji
3) autorskie umowy o dzieło
2. Jak określać strony umów prawa autorskiego
a) pierwotne stosunki umowne (twórca – korzystający)
b) stosunki umowne w zakresie OZZ (korzystający – OZZ), m.in. problematyka audiobooków
c) stosunki umowne pomiędzy korzystającymi
d) stosunki umowne twórcy z OZZ – charakter prawny przeniesienia praw autorskich i pokrewnych na organizację zbiorowego zarządzania
3. Przedmiot umowy – sprawa kluczowa
a) utwór
b) przedmioty praw pokrewnych
c) wizerunek
d) tytuł utworu – tytuł roboczy, zmiany tytułu
4. Klauzule gwarancyjne – czy oświadczenia twórcy w umowie wzmacniają pozycję wydawcy/producenta etc.?
5. Klauzula przeniesienia autorskich praw majątkowych/udzielenia licencji
6. Pola eksploatacji
a) wpływ na skuteczność umowy
b) możliwość samodzielnego kształtowania
c) nowe pola eksploatacji – pojęcie, aspekty praktyczne, zabezpieczenie interesów korzystającego
7. Wykonywanie praw zależnych
8. Udzielanie dalszych licencji; cesja praw i obowiązków z umowy
9. Wynagrodzenie
a) sposób określenia: wynagrodzenie ryczałtowe, wynagrodzenie procentowe, wynagrodzenie mieszane
b) odrębność wynagrodzenia
c) uprawnienia twórcy przy wynagrodzeniu procentowym
d) kwestia weryfikacji wynagrodzenia
e) wynagrodzenie twórcy z tytułu udzielenia sublicencji
10. Porozumienia dotyczące autorskich praw osobistych
11. Dostarczenie utworu
a) termin
b) konsekwencje niedostarczenia w terminie
c) zabezpieczenie
d) przeniesienie własności oryginału (corpus mechanicum)
12. Przyjęcie utworu – termin, usterki utworu, wezwanie do usunięcia usterek
13. Rozpowszechnianie utworu
14. Inne klauzule umowne
a) korekta autorska, zmiany w utworze, aktualizacja utworu
b) nota copyright; oznaczenie autorstwa
c) obniżenie ceny w każdym czasie
d) klauzula wyprzedażowa (sell-off)
e) wykorzystanie promocyjne utworu i jego fragmentów oraz wizerunku twórcy, egzemplarze bezhonoraryjne
f) zmiany danych osobowych twórcy
g) prawo opcji, prawo pierwszeństwa
h) zakaz konkurencji
i) klauzula poufności
15. Czas trwania umowy; ustawowe i umowne prawo odstąpienia i wypowiedzenia umów prawa autorskiego
16. Wymogi formalne dotyczące umów prawa autorskiego i wynikające z nich niebezpieczeństwa
a) umowa autorska a umowa o dzieło – zastosowanie uzupełniające
– zastosowanie wprost
b) pola eksploatacji znane w chwili zawarcia umowy
c) przeniesienie praw do utworów mających powstać w przyszłości
d) wyraźne postanowienie o przeniesieniu autorskich praw majątkowych
17. Umowy licencyjne zagraniczne – na co zwracać szczególną uwagę?
a) zakres zezwolenia – inny sposób postrzegania pól eksploatacji w umowach zagranicznych
b) okres wyprzedaży – sell-off
c) certyfikat rezydencji podatkowej
d) wykorzystanie promocyjne
II. Inne umowy w praktyce działalności wydawniczej
1. Umowy dotyczące wizerunku
a) nabycie praw do wizerunku a pola eksploatacji
b) zakres nabycia domniemania
2. Umowy prawa autorskiego a umowy dotyczące wykorzystania znaków towarowych
3. Umowy dotyczące praw pokrewnych