Porada-rejestracja czasu pracy pracowników
Czy każdy rodzaj działalności gospodarczej ma obowiązek prowadzić rejestrację czasu pracy pracowników?
Prowadzenie ewidencji całego czasu pracy pracownika jest jednym z obowiązków nałożonych przez ustawodawcę na pracodawcę. Stworzona w wyniku wykonania przez pracodawcę powyższego obowiązku dokumentacja służy prawidłowemu ustalaniu wynagrodzenia i innych świadczeń związanych z pracą. Zgodnie z art. 149 § 1 Kodeksu pracy „Pracodawca prowadzi ewidencję czasu pracy pracownika do celów prawidłowego ustalenia jego wynagrodzenia i innych świadczeń związanych z pracą”. Obowiązek ewidencjonowania czasu pracy nie obejmuje wszystkich pracowników. Zgodnie art. 149 § 2 Kodeksu pracy nie prowadzi się ewidencji czasu pracy: 1. pracowników objętych systemem zadaniowego czasu pracy, 2. pracowników zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy oraz 3. pracowników otrzymujących ryczałt za godziny nadliczbowe lub za pracę w porze nocnej. Przywołane wyżej regulacje Kodeksu pracy oznaczają, że każdy pracodawca, bez względu na rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej, ma obowiązek prowadzenia ewidencji czasu pracy pracownika, chyba że ewidencjonowanie czasu pracy dotyczyłoby pracowników wymienionych w art. 149 § 2 Kodeksu pracy.